Co mają wspólnego sok pomarańczowy i dezinformacja? Jak budować zdrowe cyfrowe nawyki, czym jest netykieta, cyfrowy ślad i jak zrobić sobie sztuczną inteligencję? – odpowiedzi na te pytania mogli poznać wszyscy czwartoklasiści, którzy uczestniczyli w wyjątkowych lekcjach w otwartej w Ministerstwie Cyfryzacji klasie 4C. Zajęcia zakończyły się 1 grudnia 2023 roku. Dziękujemy ponad 450 uczestnikom ich opiekunom i prowadzącym!
W Ministerstwie Cyfryzacji w ramach realizacji programu Laptop dla ucznia, powstała sala edukacyjna wyposażona w 12 laptopów (dokładnie takich, jakie trafiają do rąk czwartoklasistów w całej Polsce). To klasa 4C – C jak cyfryzacja. Pierwsza lekcja pokazowa odbyła się jeszcze w sierpniu, a regularne zajęcia, już dla wszystkich chętnych ruszyły od września.
NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i innymi partnerami, m.in. firmami Intel, Google i Microsoft, przygotował dla czwartoklasistów wyjątkowy plan lekcji. Uczniowie 4C mogli wziąć udział w ciekawych zajęciach, zdobyć nowe kompetencje cyfrowe, ale przede wszystkim dowiedzieć się więcej o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu.
Do wyboru były między innymi moduły:
- Co maszyna potrafi o nas powiedzieć? Uczestnicy zajęć brali na warsztat stare zdjęcia – to dzięki nim z jednej strony poznają jedne z najważniejszych osób związanych z informatyką i programowaniem, a z drugiej – doświadczą mocy sztucznej inteligencji (AI), dzięki której stare portrety „ożywały”. Zajęcia wzbogacone były także o treści związane z cyberbezpieczeństwem, w szczególności z ochroną danych osobowych i ochroną wizerunku w sieci.
- Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu: uczniowie razem z Profesorem i N@tką, czyli bohaterami bezpłatnego kursu e-learningowego dostępnego na platformie OSE IT Szkoła, m.in. pogłębiali wiedzę z zakresu zagrożeń w internecie, dowiedzieli się jak budować zdrowe cyfrowe nawyki, poznali zagadnienia związane z ochroną prywatności, kontaktami online, dostępem do szkodliwych treści, netykietą, nadużywaniem internetu i urządzeń cyfrowych, cyberzagrożeniami i bezpiecznym korzystaniem z aplikacji.
- Wizerunek i tożsamość w sieci: na tych warsztatach dzieci dowiedziały się m.in., czym jest i co składa się na wizerunek w sieci oraz czym jest cyfrowy ślad i w jaki sposób go po sobie zostawiamy. Zajęcia zawierały elementy aktywizujące z wykorzystaniem laptopów – uczniowie rozwiązywali interaktywny quiz oraz stworzyli plakat w programie graficznym. Formuła warsztatu i jego zakres tematyczny powstał na bazie doświadczeń w pracy z nauczycielami.
- Co mają wspólnego sok pomarańczowy i dezinformacja? Lekcja ma za zadanie zbudować zrozumienie pojęcia dezinformacji i umiejętność poznania jej źródła. Budujemy świadomość zagrożeń występujących w mediach społecznościowych.
- Zrób sobie sztuczną inteligencję: uczniowie mieli okazję przetestować kilka ciekawych przykładów zastosowań sztucznej inteligencji, zobaczą jak takie systemy powstają i będą mieli okazję stworzyć własny system AI.
Według nauczycieli i dyrektorów szkół biorących udział w lekcjach w Ministerstwie Cyfryzacji, zajęcia w 4C były doskonałym sposobem, by lepiej poznać swoich podopiecznych podczas pracy z komputerem. Opinie pedagogów można przeczytać na naszej stronie.
W razie jakichkolwiek pytań – zachęcamy do kontaktu: laptopdlaucznia@nask.pl