Lekcje w 4C inspirują nauczycieli

Według nauczycieli i dyrektorów szkół biorących udział w lekcjach w Ministerstwie Cyfryzacji, zajęcia w 4C są doskonałym sposobem, by lepiej poznać swoich podopiecznych podczas pracy z komputerem.

Wraz z nowym rokiem szkolnym ruszył program „Laptop dla ucznia”, w ramach którego każdy czwartoklasista w Polsce otrzyma laptopa – sprzęt do codziennego użytku i edukacji. Ministerstwo Cyfryzacji, razem z NASK oraz partnerami (Microsoft, Google, Intel) prowadzi również lekcje w klasie 4C – sali przy ulicy Królewskiej 27 w Warszawie. Dlaczego 4C? Lekcje są dla uczniów klas czwartych, a C, gdyż dotyczą cyfryzacji.

Pokazujemy na nich, w jaki sposób można kreatywnie wykorzystać sprzęt przyznawany w ramach programu. W ten sposób uczniowie zaczynają rozumieć, że laptop ma wiele zastosowań. Służy nie tylko do rozrywki, ale jest też atrakcyjnym narzędziem do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych. Czwartoklasiści uczą się także podstaw cyberhigieny i zasad bezpiecznego poruszania w sieci. Ich nauczyciele natomiast obserwują, jak przedstawiać treści edukacyjne z wykorzystaniem laptopów, aby były atrakcyjne dla dziecka.

Lekcje inspirują i rozwijają warsztat pracy

– Lekcje w 4C zainspirowały mnie i pomogły rozwinąć warsztat pracy. Zamierzam wykorzystać zdobyte doświadczenia na swoich zajęciach – wyjaśnia Monika Zalejska, nauczycielka z Europejskiej Szkoły Przyszłości w Warszawie, która wraz ze swoimi uczniami wzięła udział w lekcji „Nowoczesne metody edukacyjne przy użyciu Google Workspace” prowadzonej przez eksperta z Google.

Podobną opinię ma Beata Jóźwiak ze Szkoły Podstawowej im. Zawiszy Czarnego w Waśniewie-Grabowie.

– Poszukujący nauczyciele znajdą tu z pewnością źródło inspiracji: propozycje ciekawych zajęć, które można prowadzić w szkole i samemu rozwijać swój warsztat – przyznaje Beata Jóżwiak, która razem z dziećmi uczestniczyła w lekcji programowania prowadzonej przez Klub Młodego Programisty.

Czwartoklasiści z Zespołu Szkół w Szumowie pracowali w programie NEON. – Choć korzystamy z niego w szkole, to nie znaliśmy wszystkich możliwości tego programu. Nauczyciele chętnie sami skorzystaliby z dodatkowych szkoleń dedykowanych specjalnie dla nich – zauważa wicedyrektor szkoły Małgorzata Sówka.

Jak mądrze korzystać z internetu

Na ciekawy temat uwagę zwrócił Hubert Szczęch, pedagog ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 177 w Warszawie.

– Podczas takich lekcji cenna jest obserwacja uczniów pracujących w środowisku pozaszkolnym. Inny mamy kontakt z dziećmi, kiedy przebywają w znanej sobie szkole lub klasie, a inny, gdy wychodzą poza pewną strefę komfortu – opisuje perspektywę nauczyciela Hubert Szczęch.

Jego podopieczni uczestniczyli w zajęciach „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu”. Prowadzone były przez doświadczone edukatorki, które dostosowały lekcję do potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością.

– Często jako dorośli nie zdajemy sobie sprawy, że czwartoklasiści potrafią poruszać się w sieci w sposób świadomy. Używają internetu nie tylko do zabawy, konsumpcji mediów społecznościowych, ale i do nauki, rozwijania swoich pasji. Potrafią to robić samodzielnie i dzielą się tą wiedzą ze sobą i nauczycielami – dodaje Hubert Szczęch.

Program „Laptop dla ucznia” otwiera nowe perspektywy edukacyjne przed uczniami i nauczycielami. Zapraszamy do zapoznania się z bezpłatnymi programami, które można znaleźć w zakładce Centrum Informacji na naszej strony. Znajdują się tam linki do kursów e-learningowych, materiały dla uczniów  i poradniki dla rodziców.

//polityka-prywatnosci/deklaracja-dostepnosci